• Tokiko merkataritza indartzea xede duen kanpaina Kontxi Claver zinegotziak eta Aitor Argote Mercabilbaoko zuzendari nagusiak aurkeztu dute gaur. Kanpaina horretan bertoko pertsonaia ezagunek parte hartu dute, hala nola Maribel Salas aktoreak, Garazi Sánchez surflariak eta Pelayo García gastronomiako eragin-sortzaileak. Haiekin lortu nahi da publiko desberdinekin konektatzea, eta bide batez hurbileko merkataritzari balioa ematea.

Kontxi Claver Bilboko Udaleko Ekonomiaren Garapeneko, Merkataritzako, Turismoko eta Enpleguko Saileko zinegotziak eta Aitor Argote Mercabilbaoko zuzendari nagusiak kanpaina berri bat aurkeztu dute gaur, tokiko merkataritza sustatzeko. Azaldu duten bezala, proposamen hau Euskadiko Nekazaritzako Elikagaien Zentro Logistikoak egin zuen, gertuko saltokietan kontsumitzearen onurei balioa eman nahi die, funtsezko hiru ardatz nabarmenduta: gertukoa, osasuntsua eta zaporetsua.

Zinegotziak honako hau azpimarratu du: “badakigu tokiko merkataritzaren benetako indargunea ez dela inorekin bolumenean lehiatzea, baizik eta aldea markatzen duena eskaintzea: gertutasuna, konfiantza eta gure auzoetako eguneroko bizitzan etengabeko presentzia izatea. Udalak komunikazio eraginkor baten aldeko apustua egiten du, zintzotasunetik eta benetakotasunetik pertsonekin konektatzeko gai izango dena. Komunikazio horrek ez du ahotsa goratu beharrik arrastoa uzteko, eta horrek indartu egiten du merkataritza-eredu gizatiarrago, jasangarriago eta lurraldeari sakonki lotuago batekin dugun konpromisoa. Merkataritzarik gabeko hiria bizitzarik gabeko hiria delako”.

Tokiko produktuekin eta bizimodu jasangarriarekin konpromisoa duten hiru pertsona garrantzitsuk parte hartzen dute kanpainan. Hiru aurpegi ezagun, mezu nagusiei ahotsa eta arima jartzen dietenak.

Maribel Salas, aktore maitatua eta gertukoa, “Gertukoa joera da” goraipatzen duena. Berezko karisma duen eta jendearekin erraz konektatzen duen Maribelek hurbileko merkataritzaren ezaugarri diren konfiantza, giro familiarra eta giza tratua pertsonifikatzen ditu. Haren presentziak hurbiltasuna transmititzeaz gain, auzoaren berotasuna eta erosten eta saltzen dutenen artean ehuntzen den sarea dakarzkigu gogora.

Garazi Sánchez, surfeko txapelduna eta emakumeen kirolaren erreferenteak, “Osasuntsua dena joera da” esaldiari aurpegia jartzen dio. Bere bizimodu aktiboak, elikadura orekatuaren aldeko apustuak eta ongizate fisiko eta mentalarekin duen konpromisoak tokiko merkataritzak sustatzen dituen balio osasungarrien enbaxadore ezin hobe bihurtzen dute. Haren bidez, kanpainak gorputzaren eta ingurunearen zaintzarekin bat datorren kontsumo modu bat aldarrikatzen du.

Pelayo García, @tortilladeaspirina izenez ezagunagoa, “Gozoa joera da” aldarrikatzen duena da. Erizaina lanbidez eta sukaldaritzaren zale amorratua, 100.000 jarraitzaile baino gehiago ditu eta haiekin konektatzea lortu du, bere benetakotasunari esker eta ondo jatea gustatzen zaiolako. Pelayo da gure jeneroaren zaporea: tokiko produktuen kalitatea, tradizioa eta benetakotasuna.

Kanpainaren ikus-entzunezko pieza nagusiek ahotsa ematen diete protagonistei, tokiko merkataritzarekin zer-nolako lotura duten azalduz. Maribel Salasen umore kuttunak, Garazi Sánchezen benetakotasunak edo Pelayo Garcíaren etorriak, mezu komuna eman nahi digute: gertuko saltokietan erostea hurbileko saltokietan erostea hautu zentzuduna, kontzientea eta beharrezkoa da.

Mercabilbaok, Euskadiko elikadura-katean funtsezko plataforma logistikoa den aldetik, egunero-egunero gertuko ekonomiari eusten dioten merkatuekin, auzoko dendekin, enpresa txikiekin eta pertsona guztiekin duen konpromisoa indartu nahi du.

ADIN GUZTIETAKO JENDEARENTZAKO KANPAINA

Audientzia zabala eta askotarikoa izango dela kontuan hartuta, ekintza hau diseinatu da batetik, betidanik tokiko merkataritzan konfiantza izan dutenengana iristeko eta, bestetik, jasangarritasuna, osasuna eta benetako zaporea baloratzen dituzten belaunaldi berrietara iristeko.

Kanpainaren ikuspegi bisuala zorrotz zaindu da. Bilboko hiru agertoki esanguratsutan agertuko dira hiru protagonistetako bakoitzaren irudiak. Bizikleta bat, surf-ohol bat eta erosketa-orga bat eguneroko sinbolo bihurtzen dira, eta hiru pertsonaia horien nortasunekin eta tokian kontsumitzen dutenen eguneroko bizitzarekin lotzen dira.

Ildo horretan, zinegotziak adierazi duenez, “tokiko merkataritzan konfiantza dutenei eta oraindik eskain dezakeen guztia aurkitu ez dutenei hitz egin nahi diegu: produktu freskoak, tratu pertsonalizatua eta eragin positiboa hurbileko ekonomian. Gure lana zubiak eraikitzea, interesa piztea eta komunitatearen eta merkatuaren arteko lotura indartzea da. Kanpaina honek, ekonomiari dagokionez — enplegua, iraunkortasuna, gizarte-ehuna — tokikoaren balioa indartzeaz gain, alderdi sinbolikoan ere indartzen du: gertu erostea komunitatea eraikitzeko, gure kaleak zaintzeko eta etorkizun gizatiarrago baten alde egiteko modu bat da “.

“Osasuntsua, gertukoa eta zaporetsua… joera da”, herritarrei mezu argia bidaltzen zaie: tokiko merkataritzaren alde egitea ez da soilik aukera erabilgarria, munduan egoteko modu bat ere bada“.

  • Uribitarte pasealekuan egon ondoren, erakusketa Ercilla kalera doa gaur maiatzaren 5era arte, eta, ondoren, Erriberara, azokaren ondora.

  • Herritarren harrera ona ikusita, Udalak erakusketa luzatu du, komertzio enblematiko hauek eta bakoitzaren atzean dauden pertsonak omentzeko asmoz. Erakusketan, tamaina handiko berrogeita hamar panel daude. QR kodeen bitartez, ehun urteko komertzio hauetako bakoitzaren kokapen-planora eta haien historia laburbiltzen duen katalogo batera sartzeko aukera izango dugu.

Bilboko ehun urtetik gorako saltokiei eskainitako erakusketa hiriko hainbat lekutan ipiniko da. Apirilaren 10etik Uribitarte pasealekuan egon da, alkateak eta negozio enblematiko horietako merkatariek inauguratu zutenetik, eta gaur desmuntatzen hasi dira, ibilbide berriari ekiteko. Lehenengo kokalekua Ercilla kalea izango da, Meninen inguruan, eta maiatzaren 5era arte egongo da hor. Ondoren, Erriberako Merkatuaren zabalgunean jarriko da, oinezkoentzako zubiaren ondoan, hilaren 15era arte.

Udalak Bilbon estreinako aldiz antolatu duen erakusketa hau hiri-mailako estrategiaren barruan kokatzen da. Ekintzaren helburua, hain zuzen ere, tokiko komertzioa babestea da, Bilboren historia bizia diren eta izango diren merkatariak eskertzeko eta omentzeko. Hain zuzen ere, erakusketak izan duen harrera handiaren ondorioz, Udalak ibilbide berriekin luzatuko du.

26 egitura metaliko dira, formatu handiko 52 argazki dauzkatenak. Argazkiok Bilboko betiko komertzioen alde humanoena islatzen dute, zein bere jabearen irudiekin eta negozioari buruzko kontakizunarekin. Erakusketa ibilbide moduan planteatuta dago, establezimendu bakoitza ikusi eta ezagutu ahal izateko. Horretarako, panel bakoitzak QR kode bat du, ehun urteko saltoki bakoitzaren kokapen-planora eta Udalak egindako katalogora sartzeko aukera ematen duena, komertzio horien guztien historiarekin.

Alkateak apirilaren 10eko inaugurazio-ekitaldian –Bilboko Ehun Urteko Saltokien Egunaren ospakizunean, hain zuzen ere– esan zuen bezala, helburua da “Bilboko herritarrei eta bisitatzen gaituztenei erakustea honelako komertzioen esfortzua, lana eta Bilboren garapen ekonomikoari egiten dioten ekarpena, eta horren inguruko sentsibilitatea sortzea. Kalean bertan egindako argazkien bidez, familia-negozioak egunero kemenez, ilusioz eta adorez aurrera ateratzen dituzten pertsonei aurpegia jartzeko eta merezi duten lekua emateko unea da. Geure dendetan erosi behar dugu, eta horren onuren berri eman behar diegu gazteei, bizitza osoko negozioak deskubritzera animatuz”.

BILBOKO EHUN URTEKO SALTOKIAK

Ehun urteko saltokiek Bilboko Ehun Urteko Saltokien Eguna ospatzen dute apirilaren 10ean. Hitzordua iaz ospatu zen lehen aldiz, establezimenduek eurek proposatuta, apirilaren 10a urteko 100. eguna delako.

Ideia 2024an sortu zen, Bilboko Udalak sortutako proiektu bat indartzeko EHUN: Betiko dendak betirako – Comercios de toda la vida y para toda la vida, ehun urteko denden komunitatea.

Multzo honen barruan sartzen dira 90 urtetik gorako merkataritza-jarduera duten establezimenduak, kokapena aldatu badute ere, baldin eta familia-negozioa badira, hurrengo belaunaldiei edo enplegatuei transmititu zaiena eta urteetan zehar produktu motari eta lan egiteko moduari eutsi dietenak. Gaur egun, gisa honetako 63 saltoki daude Bilbon.

Erakusketan parte hartu duten saltokien zerrenda:

  • Calzados Otazua
  • Casa Rufo
  • Charcutería Alemana Hermann Thate
  • Cristalería Landa
  • Cuchillería Inchaustegui
  • Delicatessen López Oleaga
  • El Arratiano
  • Farmacia Colón Museo
  • Farmacia Víctor Llorente
  • Farmacia Zaballa
  • Heladería Nossi-Bé
  • Joyería Ignacio Álvarez
  • Los Encajeros
  • Máquinas de coser Alfa Bilbao
  • Pastelería Arrese 1852 Gozotegia
  • Pastelerías Martina De Zuricalday Bilbao
  • Sastrería Cardenal
  • Zubiri 1908
  • Erkoch Security
  • Alimentación Larrinoa
  • Antonio Martínez
  • Calzados Bizkarguenaga
  • Camisería Muñoz
  • Cestería Alonso
  • Cuchillería La Tijera
  • Droguería-Perfumería Juan Torre
  • El Equipo de Viaje
  • Farmacia Uriarte
  • Grabados y Sellos de Caucho Viuda De Santiago Santos
  • Joyería Relojería Manolo
  • Joyería Uralde
  • La Belga
  • Lotería Azcarreta
  • Lotería La Cruz
  • Meltxora
  • Paragüeria Leoz
  • Pasteleria Larralde
  • Pedro Salcedo
  • Plantas, Semillas y Flores Mikel Zuazua
  • Sombreros Gorostiaga
  • Tejidos El Paraíso
  • Turronería Heladería Adelia Ivañez
  • Ultramarinos Gregorio Martín
  • Ultramarinos Idoia
  • Cerrajería Somera
  • Farmacia Pont
  • Floristería Rementería
  • Pescadería Marisa
  • Reparación de Calzado Benito

Erakusketaren PDFa deskargatzeko esteka

SARE SOZIALAK:

  • Bilboko Ehun Urteko Saltokien Egunarekin bat eginez, Uribitarte pasealekuan, Udaletxearen aurrean, apirilaren 21era arte ikusgai egongo den argazki-erakusketa inauguratu du Juan Mari Aburtok, hiriko Alkateak.

  • Ekimen honen helburua da bilbotarrei eta bisitariei hurbiltzea hiriaren historia komertziala, baita hiriko ehun urtetik gorako negozioen alderik gizatiarrena ere, gure dendarien lanbideak duen garrantzia azpimarratuz horrela”, azaldu du Alkateak.

  • Tamaina handiko berrogeita hamar bat panelek osatzen dute erakusketa, eta QR kode bat dute, zeinak sarbidea ematen baitu mendeurrena bete duen saltoki bakoitzaren kokapen-planora eta haien historia laburbiltzen duen katalogora.

Bilboko Alkateak, Juan Mari Aburtok, gaur inauguratu du Bilboko Ehun Urteko Saltokien erakusketa. 26 egitura metaliko dira, eta bertan ageri diren 52 argazkiek Bilboko betiko negozioen historia eta horien alderik gizatiarrena erakusten dute.

Erakusketa ibilbide batean antolatuta dago, eta gaurtik, apirilaren 10etik —Bilboko Ehun Urteko Denden Eguna—, apirilaren 21era arte egongo da ikusgai, Uribitarte pasealekuan, Udaletxearen parean.

Panel bakoitzak QR kode bat izango du, eta, horri esker, Bilboko ehun urtetik gorako saltoki bakoitzaren kokapen-planora sartu ahal izango da, baita guztien historia jasotzen duen katalogora ere.

Ehun urtetik gorako Bilboko saltokien erakusketa, hirian lehenengoz antolatzen den proiektua, tokiko merkataritza babesteko hiri-estrategiaren baitan kokatutako ekintza bat da, Bilboko historia bizia diren eta izango diren merkatariei esker ona erakusteko eta omentzeko.

Erakusketaren aurkezpen eta inaugurazio ekitaldian, alkateak azpimarratu du oso garrantzitsua dela herritarrak hurbiltzea eta sentsibilizatzea hiriko ehun urtetik gorako saltokiak zuzentzen dituzten dendarien garrantzia nabarmentzeari dagokionez: “Gure dendariak eskertu eta omendu nahi ditugu, haien garrantzia nabarmendu nahi dugu eta Bilboko herritarrak eta bisitariak sentsibilizatu nahi ditugu dendariek Bilboren garapen ekonomikoari egiten dioten ekarpenaz, lanaz eta ahaleginaz”.

Kalean bertan egindako argazkien bidez, egunero adorez, irmotasunez eta ilusioz familia-negozioen kudeaketa aurrera ateratzen ari dutenei merezi duten lekua emateko eta aurpegia jartzeko unea da”, azpimarratu du AburtokKontxi Claver Bilboko Udaleko Ekonomiaren Garapeneko, Merkataritzako, Turismoko eta Enpleguko Saileko zinegotziarekin batera izan denak. “Gure dendetan erosi behar dugu, eta gazteei hori egitearen onuren berri eman, gure betiko negozioak berriz deskubritzera animatuz”.

BILBOKO EHUN URTEKO SALGOKIEN EGUNA

Mendeurrena bete duten saltokiek apirilaren 10ean ospatzen dute Bilboko Ehun Urtetik Gorako Saltokien Eguna. Iaz lehen aldiz ospatu zen egun hori, establezimenduek proposatutako ekimenaren harira, urteko ehungarren egunean.

Ideia hori 2024an sortu zen, Bilboko Udalak hasitako proiektu hau sendotzeko asmoz: Mendeurrena bete duten saltokien elkartea, EHUN: Betiko dendak betirako – Comercios de toda la vida y para toda la vida.

90 urte baino gehiagoko merkataritza-jarduerak dira, kokapena aldatu arren belaunaldiz belaunaldi edo langileen artean eskualdatu direnak eta, urteek aurrera egin ahala, saltzen duten produktu-mota edo lan egiteko modua mantendu dituztenak.

Gaur egun 63 dira Bilboko ehun urteko saltokiak.

BILBAO BASQUE FEST JAIALDIAREKIN BAT EGIN DUEN PLANA

Uribitarte pasealekuan ikusgai jarriko den erakusketak bat egingo du Bilbao Basque Fest 2025 ekimenarekin. Aurten apirilaren 16tik 19ra bitartean egingo da jaialdia, eta Aste Santuan euskal kulturaren aberastasunaz bost zentzumenekin gozatzeko aukera emango du.

Bilboko Udalak antolatuta, Bilbao Basque Fest 2025 jaialdiak bete-beteko egitaraua eskainiko du lau egunetan: 112 jarduera, gehienak doakoak, hogei bat gunetan egingo dira eta pertsona guztientzat dira, hiriaren kultura-eskaintzarekin bat egiteko, bilbotarrek eta egun horietan hiria bisitatzen dutenek esperientzia ahaztezina bizi dezaten euskal kulturaren bitartez.

Aurten, Bilboko Aste Santuak keinu berezia egingo dio tokiko merkataritzari, Bilboko ehun urtetik gorako saltokien erakusketa honekin, bilbotarrek eta turistek apirilaren 21era arte bisitatu ahal izango dutena.

ERAKUSKETAN PARTE HARTUKO DUTEN SALTOKIEN ZERRENDA:

  • Otazua oinetakoak
  • Casa Rufo
  • Hermann Thate urdaitegi alemaniarra
  • Landa beirategia
  • Inchaustegui aizto-denda
  • López Oleaga delicatessen-denda
  • El Arratiano
  • Colón Museo farmazia
  • Víctor Llorente farmazia
  • Zaballa farmazia
  • Nossi-Bé izozki-denda
  • Ignacio Álvarez bitxi-denda
  • Los Encajeros
  • Alfa Bilbao josteko makinak
  • Arrese 1852 gozotegia
  • Martina De Zuricalday Bilbao gozotegiak
  • Cardenal jostundegia
  • Zubiri 1908
  • Erkoch Security
  • Larrinoa elikagaiak
  • Antonio Martínez
  • Bizkarguenaga oinetakoak
  • Muñoz alkandora-denda
  • Alonso saski-denda
  • La Tijera aizto-denda
  • Juan Torre drogeria-lurrindegia
  • El Equipo de Viaje
  • Uriarte farmazia
  • Viuda de Santiago Santos kautxuzko zigiluak eta grabatuak
  • Manolo bitxi- eta erloju-denda
  • Uralde bitxi-denda
  • La Belga
  • Azcarreta loteria
  • La Cruz loteria
  • Meltxora
  • Leoz euritako-denda
  • Larralde gozotegia
  • Pedro Salcedo
  • Mikel Zuazua landareak, haziak eta loreak
  • Gorostiaga txapelak
  • El Paraíso ehunak
  • Adelia Ivañez turroi- eta izozki-denda
  • Gregorio Martín janari-denda
  • Idoia janari-denda
  • Somera sarraila-denda
  • Pont farmazia
  • Rementería loradenda
  • Marisa arrandegia
  • Benito zapata konponketak

Erakusketaren PDFa deskargatzeko esteka

SARE SOZIALAK:

  • Udalaren ekintza-planak hiru programa izango ditu, eta orain aldi berean jarriko dira martxan: MERKATARITZAKO LOKALEN KANPOALDEA BIRGAITZEKO eta HOBETZEKO laguntza ekonomikoak eta ALOKAIRURAKO laguntzekin HUTSIK DAUDEN LONJAK aktibatzekoa, eta, horiekin batera, DENDART proiektu berria, non artista batzuek itxita eta jarduera barik dauden negozioen pertsianak pintatu eta jantzi dituzten.

  • DENDART ibilbide kulturaleko proposamena da, Bilbon erreferentziazkoak diren pertsonaia eta elementuen keinuz betea, merkataritzaren eta auzoaren beraren ingurunea hobetzeko. Aldi berean, pizgarria izan nahi du herritarrek tokiko kontsumoa egin dezaten eta beste negozio mota batzuk sortu eta agertu daitezen.

  • Londresko Tate Modernek saritutako Kiko Alcazar izan da pintura-proiektuaren komisarioa, zeinak nazioarteko artistak erretratatu dituen, hala nola Shirley Bassey. Horrez gain, Grace Kellyren irudi bat ere berregin du, gaur egun Monakoko Printze Albertok duena haren bilduman.

Bilboko Udalak ekintza-plan bat aurkeztu du gaur, helburutzat duena merkataritzaren sektorea eta negozio berriak suspertzea eta aktibatzea Bilbo Zaharrean, San Frantziskon eta Zabalan. Hiru ekintza zehatz dira, eta horiekin hiriko auzo horietan zuzenean eta ekimen oso fokalizatuen bidez eragin nahi da.

Programetako bitan –MERKATARITZAKO LOKALEN KANPOALDEA BIRGAITZEKO ETA HOBETZEKO LAGUNTZA EKONOMIKOAK eta ALOKAIRURAKO LAGUNTZEKIN HUTSIK DAUDEN LONJAK AKTIBATZEKOA– etapa berri bat hastera doa, hasierako fasean proba pilotua egin ostean. Jarduera horiek guztiak Bilbao Ekintza udal-sozietatearen bitartez kudeatzen dira. Berritasun gisa, DENDART programa gehitu zaie. Hiriko barruti horretarako espezifikoki sortutako proiektua da, non artista ezagun batzuek itxitako eta jarduerarik gabeko negozioen pertsianak pintatu eta jantzi dituzten.

Ekintza plan hori osorik aurkeztu da gaur erakunde sustatzaile den Bilboko Udalaren Ekonomiarren Garapen, Merkataritza, Turismo eta Enplegu Saileko Zinegotzi Kontxi Claverrek, BilbaoHistoriko elkarteko presidente Borja Elorzak eta San Frantziskoko, Bilbo Zaharreko eta Zabalako Merkatarien eta Enpresen elkarteko kudeatzaile Begoña Castañok eman duten prentsaurrekoan.

Ekitaldi horretan haiekin izan dira, halaber, Eusko Jaurlaritzako nahiz Bilbao Dendakeko ordezkariak eta DENDART ekimenaren komisario Kiko Alcazar, bai eta muralak egin dituzten gainerako artistetak ere, honako hauek: Eva Mena, Ornella Munar, Janire Orduna eta Florin Gradinaru. Artearen munduko bost pertsonaia ezagun horiek parte hartu dute ekimen aitzindari horretan, zeinean, gainera, bisita gidatuak, erakusketak eta mahai-inguruak egingo diren herritarrentzat.

Kiko Alcazarren harira, azpimarratu behar da Londresko Tate Modernek saritu zuela eta nazioarteko artistak erretratatu dituela, hala nola Shirley Bassey. Horrez gain, Grace Kellyren irudi bat ere berregin du, gaur egun Monakoko Printze Albertok duena haren bilduman.

MERKATARITZAREN ETA AUZOAREN INGURUNEA HOBETZEA

Guztira, hamar esku-hartze egin dira Dos de Mayo, Castillo Jeneralaren, Lamana eta Bailen kaleetan, merkataritzaren eta auzoaren beraren ingurunea hobetzeko ibilbide kultural bat proposatzeko. Horrez gain, pizgarria ere izan nahi du herritarrek tokiko kontsumoa egin dezaten eta beste negozio mota batzuk sortu eta agertu daitezen.

Obra horiek Bilboko elementu eta pertsonaia enblematikoen adierazgarri dira, hala nola Unamuno, Pichichi, Rafaela Ybarra, Casilda Iturrizar, Eulalia Abaitua edota Sindicato de la Aguja.

Zinegotziak azaldu duenez, ekintza horiek guztiak batera martxan jartzea “ez da erraza izango eta denbora beharko duguEgin duguna –zehaztu duenez– izan da zenbait tresna lotzea merkataritza suspertzeko eta negozio berriak eta askotarikoak sortzeko, establezimenduak hobetzeko laguntzen bitartez eta lokal hutsak ireki daitezela errazten alokairurako laguntzen bidez; hori guztia osatzeko, alderdi estetikoago bat ere badugu, itxitako lokalen pertsianak pintatu eta bizia eman baitiegu, apaintzeko eta ibilbide desberdinak sortzeko, ideiak eman ahal izateko proiektu berriak sor daitezen garai batean jarduera ekonomikoz eta hiri-jardueraz beteta zeuden kaleetan”.

HIRU EKINTZA-PLANAK

1-. BIRGAITZEKO LAGUNTZAK

Hasteko, MERKATARITZAKO LOKALEN KANPOALDEAREN ITXURA HOBETZEKO LAGUNTZA EKONOMIKOEN PROGRAMAK xedetzat du hiru auzo horietako establezimenduak birgaitzea eta haien itxura atseginagoa egitea. Zubirik 2025 Planaren barruan dago.

  • Diruz lagungarriak diren jarduketak: Erakusleihoak, altzariak eta dekorazioa barne; errotuluak eta bestelako kanpo elementuak.; erakusleihoen argiztapena; pertsianak ordeztea (itsuen ordez kalatuak); igeltserotzako/arotzeriako eta pinturako obrak eta zaharberritzeak; saltokiaren fatxada birmoldatzea, erreformatzea; irisgarritasuna eta antzeko beste batzuk.
  • Onuradunak: Pertsona fisikoak edo juridikoak, sozietate zibilak eta ondasunen komunitateak, mikroenpresa edo enpresa txiki izaera badute eta beheko solairuetan kokatutako lokaletan garatzen den edo garatuko den jardueraren titularrak badira, obrak, instalazioak edo jarduketak egingo diren lokalekoak hain justu ere, baita alokatutako lokalen jabeak ere. Laguntzak eskatu ahalko dituzte bai lokalen jabeek, bai negozioak alokatutako lokaletan dituzten negozio jabeek, establezimenduaren titularraren onarpenarekin.
  • Laguntzen zenbatekoa: aurrekontuaren %90. Dirulaguntza ezin izango da izan sei mila eurotik (6.000 €) gorakoa inola ere.

Ekimenaren lehenengo deialdia 2023an egin zen proba pilotu gisa, eta hamar saltoki izan ziren onuradun: bederatzi San Frantziskokoak eta bakarra Zabala auzokoa. Saltoki motak: liburu-denda, bizikleten salmenta, argazki-estudioa, aholkularitza, artisautza, elkartea. Esperientzia horren ostean, bigarren deialdia egin zen 2024an, eta hamabi eskaera jaso ziren: hamaika San Frantziskon eta bat Bilbo Zaharrean. Oraingo honetan, honako saltoki mota hauek izan dira onuradun: jantziak, arte-galeria, bitxi-denda, eskultorea, ostalaritza, farmazia, elkartea.

2025 ekitaldi honetarako berriz ere aktibatu da dirulaguntza-programa, aurreko bi planetan egin bezala.

  • Eskaerak aurkezteko epeak eta lekua: 2025eko abenduaren 30era arte. Posta elektroniko bidez comercio@bilbaoekintza.bilbao.eus helbidean edo presentzialki Bilbao Ekintzaren bulegoetan (Zabalgune plaza 11).

2-. ALOKAIRURAKO LAGUNTZEN BIDEZ HUTSIK DAUDEN LONJAK AKTIBATZEKO LAGUNTZA-PLANA

Helburua da hutsik dauden lonjak aktibatzea, itzuli behar ez diren dirulaguntzak emanez, merkataritza-lokalen alokairuak eta horiek kobratzea bermatuko duten abalak ordaintzeko.

Programaren lehen edizioa modu esperimentalean egin zen 2023an Bilboko Alde Zaharreko 4 kale zehatzetan -Somera, Belostikale, Artekale eta Tenderia-, eta 8 merkataritza-lokal okupatzea lortu zen: bost Artekalen, bat Belostikalen, bat Tenderian eta bat Someran, bigarren eskuko arroparekin, moda, zeramika, kafea, oihalak eta ile-apaindegia.

Esperientzia positiboa izan da hemen aurkezten dugun bigarren deialdi hau aktibatzea eragin duena, San Frantziskoko 5 kaletara zabalduz: Bailen, Hernani, Maiatzaren Biko kalea, Lamana eta General Castillo. Orain arte, beste 10 denda ireki izan dira: bi Artekalen, bat Belostikalen, bost Tenderian, bat Someran eta bat Lamanan, modaren, zeramikaren, kirol-zapatilen, oparien, kandelen, gozokien, artearen eta txanoen sektoreetakoak.

Guztira, ia hogei establezimendu ireki dira.

Programaren funtsezko ezaugarriak:

  • Errentaren %50eko laguntzak, hileko 400€ gehienez, lehenengo 12 hilabeteetan.
  • Abalak: Gastuak eta laguntza, Elkargirekin sinatutako akordio baten bidez.
  • Aholkularitza, prestakuntza eta laguntza Negozio Planaren definizioan, ahal den neurrian proiektu bideragarriei laguntzeko.

3.- DENDART, ARTEA ETA MERKATARITZA BATERATZEA

DENDART orain lehenengo aldiz martxan jarriko den proiektua da, eta, aurrez azaldu enez, Bilbo Zaharrean, San Frantziskon eta Zabalan itxita eta jarduera barik dauden saltokietako pertsianak, paretak eta hormak jantzi nahi izan ditu.

Ekimen aitzindaria da, Udalak sustatua, Eusko Jaurlaritzak finantzatua eta BilbaoHistoriko elkarteak eta bertako merkatarien elkarteak gertutik lagundua. Hiri-espazioa berpiztu nahi du mural artistikoen bitartez, eta horietan establezimendu bakoitza berezia eta pertsonala izatea eragiten duen alderdi gizatiarra irudikatu nahi da. Proposamenak “karga bisual handia du ingurunea edertzeko eta hobetzeko, eta ibilbide kultural bat sortuko du; ibilbide hori, aldi berean, tokiko eta kalitatezko kontsumorako pizgarria izan nahi du, bai eta beste negozio mota batzuk sortzeko ere”.

Ibilbide nabarmeneko bost artistak, Kiko Alcazar komisarioak gidatuta, hamar lan piktorikoak egin dituzte Maiatzaren Biko, Castillo Jeneralaren, Lamana eta Bailen kaleetan zehar.

Osagarri gisa, hurrengo hauek egingo dira:

  • Erakusketak Alcazarren eskutik Expogelan (San Frantzisko, 32) eta San Frantziskoko Zentro Zibikoan (Mariaren Bihotza plaza 2) urtarrilaren 15etik aurrera.
  • Bisita gidatuak larunbatetan, urtarrilaren 25ean eta otsailaren 1ean, 11:45etik aurrera.
  • Joan nahi duenak izena eman ahal izango du BilbaoHistoriko elkarteko nahiz San Frantziskoko, Bilbo Zaharreko eta Zabalako Merkatarien eta Enpresen elkarteekin harremanetan jarrita honako helbide elektroniko hauen bitartez: bhk@bilbaohistoriko.org / asociacion@sanfranbilbizabala.eus. Telefono-zenbaki hauen bitartez ere eman daiteke izena:  609 693 679 / 94 679 33 79.
  • Mahai-ingurua artistekin eta komisarioarekin BBK Kunan, urtarrilaren 24an, 18:00etan.

ARTISTAK

  • KIKO ALCAZAR

Artista autodidakta da eta bere obretan kolorez beteriko unibertso batean esentzia atenporala adierazten saiatzen da. Gaur egun, Madrilen duen tailerrean egiten du lan.

Haren lanaren ezaugarri da tasun piktorikoen eta animatuen nahasketa, eta argazkiaren eta pinturaren arteko mugak lausotzen ditu. Ez du edizio digitala ukatzen; aitzitik, funtsezko tresna gisa erabiltzen du bere sormeneko prozesuan, eta sortzen dituen obra guzti-guztiak dira asmoen adierazpena. Magiaz eta berezitasunez beteriko unibertso bat.

Londresko Tate Modernen sari bat jasotzeak eman zion gogoak bultzatuta, haren lana garatzeari ekin zion eta nazioarteko artistak erretratatu ahal ian ditu, hala nola Shirley Bassey; Grace Kellyren irudi bat ere sortu du, gaur egun Monakoko Printze Albertok duena bere bilduman.

  • ORNELLA MUNAR

Bogotako artista plastikoa eta bisuala da, feminista, ilustratzailea, ikertzailea eta irakaslea. Jakin-min handia garatu du etxekoaren, artxibo pertsonalaren, oroitzapenaren, emakume-zientziaren eta eguneroko magiaren inguruan.

Interes eta kontzeptu horiek guztiak haren ikerketen oinarri dira, munduaren aurrean erlazionatzeko modu pertsonalak. Egoten den tokietan berreskuratutako eta birziklatutako objektuekin egiten du lan, eta mihiztaduretatik abiatuta imajinaziozko eta fikziozko istorioak sortzen ditu nola modu grafikoan hala ikus-entzunezkoan. Genero-ikuspegiko proiektuetan inplikatuta dago, eta haren interesa azpimarratu du memoria kolektiboa eraikitzeari dagokionez argazkiaren, marrazkiaren eta animazioaren bidezko esperimentazioaren bidez kontakizunak ikusarazteko.

  • JANIRE ORDUNA

Ikus-entzunezko Komunikazioko lizentziaduna da, Bilboko diseinatzailea eta ilustratzailea, eta autonomo ibili da hamar urte baino gehiagoz. Erreferentziazko horma-irudigile eta ilustratzailea da Bilbon. Bere estiloan nabarmentzekoak dira forma borobilak, bolumen handiak eta kolore biziak, pertsonaiei umore- eta sinpatia-zantzu bat ematen dietenak. Besteak beste, egunerokotasuna eta kultura herrikoia lantzen ditu ikuspegi feminista abiapuntu.

Askotariko proiektuetan egin du lan (ilustrazioa, horma-irudiak, kartelak diseinatzea…), eta Bea Apariciorekin batera FemGarabat izeneko grafika-proiektu bat sortu zuen.

  • FLORIN GRADINARU

Diziplina anitzeko artista da, Errumaniako ipar-ekialdeko Botonasi hirikoa. Arte ederretako ikasketak egin zituen Euskal Herriko Unibertsitatean, eta, ondoren, Bilbon finkatu zen eta bertan jarraitzen du gaur egun.

Bere talentuari eta moldakortasunari esker, lan asko egiten ditu, eta hiru taldetan sailkatu ditzakegu: zaharberritzea-kontserbazioa (Salvador Dalíren zenbait grabatu, Pablo Picassoren “Sueños y mentiras de Franco”, Begoñako Basilikako organoa eta abar), ilustrazioa (euskal historiari buruzko “Okorriko” bilduma) eta pintura (hainbat obra bilduma pribatuetarako eta erakusketetarako; Ikono erlijiosoak Bilboko, Zaragozako eta Errumaniako zenbait elizatan, esate baterako).

  • EVA MENA

Den del colectivo Extralargos ezizenez ere da ezaguna, eta Arte Ederretan lizentziaduna da, pinturan. Diseinu grafikoko ikasketak ere egin zituen, eta Bilbao Arteko tailer-beka bat 2005ean. 1996an hasi zen espraiz pintatzen, gutxi gorabehera. Bere obra pertsonala askotariko formatu eta gainazaletan egindako erretratuetan dago oinarrituta. Hormatan, paperean eta mihisean pintatzen du, besteak beste. Erretratu horietan elementu naturalak egon ohi dira, nola florarenak hala faunarenak, eta esanahi handiagoa ematen diote obrari, ez baititu ausaz aukeratzen. Urteotan zehar horma eta fatxadetan (formatu handian) emakumea ahalduntzeko gaitasunaren garrantzia deskubritu du. Lana musika beltzeko abeslarien erretratuetan oinarritu du, baina azkenaldian bere inguruko modeloak ari da erabiltzen. Hainbat ekitaldi eta jaialditan pintatu eta zenbait erakusketatan parte hartu du, Europan, Afrikan eta Hego Amerikan.

SARE SOZIALAK:

  • Bertako eta inguruetako jendea ekartzea du xede kanpainak, eta gure hiria erakargarria eta motor ekonomikoa eta kulturala izan dadila Gabonetan ere.

  • Azken bi urteetan hain emaitza onak izan dituen kanpaina honekin merkataritzaren, ostalaritzaren, aisialdiaren eta kulturaren sektoreak indartu nahi dira, herritarrak erakarriz Gabonetan goza ditzaten.

Bilboko Udalak kanpaina espezifiko bat jarriko du abian astelehenetik aurrera, Gabonetan hiria sustatzeko eta, bide batez, merkataritza, ostalaritza, aisia eta kulturaren sektoreak indartzeko.

“GABON HAUETAN, BILBO ESKATU DUT “ lema orokorrarekin, aurreko urte bietan izan zuen harrera onaren ondoren, Udalak kanpaina bat abiaraziko du atzera ere, hirian dauden gertuko denda eta establezimenduetan erostera eta kontsumitzera bultzatzeko, eta herritar guztiak gonbidatzeko hirian sortzen den giroaz gozatzera, #BilbaoGabonak proiektuaren barruan, adin guztietarako jarduerekin.

Ekintza honen ardatz nagusia gure irudia tokiko ingurunean sustatzea da, baina baita eremu geografiko zabalago batera iristea ere, garraioan ordu eta erdira arteko distantziara bizi diren pertsonak erakartzeko, Gabonak baino lehen eta/edo Gabonetan zehar Bilbora kontsumitzera eta gozatzera etor daitezen.

Horrela, Kantabrian, Burgosen, Logroñon/Errioxan, Nafarroan, Araban, Gipuzkoan eta Ipar Euskal Herrian ikusi ahal izango da kanpaina, baita Bilbon eta Bizkaian ere. Horretarako, irudiak, kalean jartzeko kartelak, markesinak eta autobusak, irratiko iragarkiak eta telebistako iragarkiak, hedabide digitalak / sareak eta abarrekoak erabiliko dira.

BILBOKO MERKATARITZA ETA OSTALARITZA

“GABON HAUETAN, BILBO ESKATU DUT” kanpainak, gainera, Bilbao Dendak merkataritza-elkartearen kolaborazioa jasoko du. Elkarte horrek sektore osoa biltzen du, eta haren establezimenduak funtsezkoak dira hirian.

#BILBAOGABONAK proiektuaren barruan egiten diren jardueretarako (izotz sintetikoko pista eta txirristak, produktu tipikoen eta artisautzaren merkatua, dekorazio-elementu berrien argiztapena, ikuskizunak…) prestatzen ari direnean aktibatzen da kanpina hau.

SARE SOZIALAK:

  • BilbaoDendak elkarteak antolatu duen Merkataritzako XVII. Sarien galan Falstaff, Mercedes de Miguel, Basq Company, La Palma, Encurtidos Margari, Naubis eta Grupo Sanimotor aukeratu dituzte 2024ko Bilboko Faborito. Publikoaren gogokoena Lanas Gordobil izan da.

  • Juan Mari Aburtok, Bilboko Alkateak; Rafael Gardeazabalek, bilbaoDendakeko presidenteak eta hainbat gonbidatuk Bilboko tokiko merkataritzaren lana omendu dute.

  • Guztira 21 sari eman dira, horietatik 13 Bilboko auzo bakoitzeko saltoki enblematikoenei.

Merkataritzako Sarien edizio berria Euskalduna Jauregian ospatu da. Sari horien bidez bilbaoDendak elkarteak —Bilboko merkataritza- eta turismo-jarduera sustatzeko plataformak— hiriko merkataritzaren lana nabarmentzen du eta jendaurrean aintzatesten ditu “Bilboko faboritoak”, hiriko establezimendurik onenak.

Ekitaldian izan dira Juan Mari Aburto Alkatea; Javier Hurtado, Eusko Jaurlaritzako Turismo, Merkataritza eta Kontsumo sailburua; eta Rafael Gardeazabal, bilbaoDendakeko presidentea, tokiko merkataritzaren, enpresaren eta Bilboko gizartearen ordezkariak izan diren 400 gonbidatu baino gehiagorekin eta beste agintari batzuekin batera.

bilbaoDendak elkarteko presidentearen ustez 17 edizio bete dituzten sari hauen arrazoia “gure hiria bilbotarrentzat eta bisitatzen gaituztenentzat erakargarria izan dadin nortasun-ezaugarriei eutsiz jasangarritasunaren, kontsumo arduratsuaren eta gure kaleen dinamizazio sozialaren mesedetan hurbileko merkataritzaren eta merkataritza bereizlearen aldeko apustua egin duten profesional handiei omenaldi zintzoa egitea da”.

Juan Mari Aburto, Bilboko Alkatea, izan da galari amaiera eman diona eta bere esku hartzean tokiko merkataritzaren erronka handiei eta kontsumitzeko moduaren eta erosteko ohituren aldaketaren aurrean udalak profesionalei ematen dien laguntzari egin die erreferentzia, herritarrei gure dendak baloratzeko eta bertan erosteko deia eginez. “Bilbon, gure inguruko beste hiri askotan bezala, eraldaketa oso handia bizitzen ari gara tokiko merkataritzaren sektorean. Erronka berri horiei aurre egiteko ezinbestekoa da estrategia berritzaileak, lankidetza eta kontsumoan eta erosteko ohituretan sortzen diren premia eta lehentasun aldakorrak ulertzea eta ezagutzea. Merkataritzaren mundua osatzen duten eta Bilboko DNAren zati garrantzitsu diren pertsonak beti gure lanaren erdigunean egotea eta gure babesa eta hurbiltasuna sentitzea nahi dugu. Eman diezaiogun merezi duen balioa daukagunari, kontsumitu dezagun eta eros dezagun gure dendetan, horrela bakarrik lortuko dugulako merkataritzak etorkizuna edukitzea, bizia izatea eta hirian errotuta egotea”.

SALTOKI IRABAZLEAK

  • Etorkizundun Tradizioa: Falstaff.
  • HemenGO SHOPPING Bilbao: Mercedes de Miguel.
  • Ondoen konektatua: Basq Company.
  • Ostalaritzako kontzepturik onena: La Palma.
  • Euskararen sustapena: Encurtidos Margari.
  • Saltoki berria: Naubis.
  • Zerbitzu-enpresarik onena: Grupo Sanimotor.
  • Publikoaren faboritoa: Lanas Gordobil.

SALTOKI ENBLEMATIKOAK

2024ko Bilboko Faboritoez gain, sariak eman zaizkie Bilboko auzoetako merkatarien hamahiru elkarteetako saltoki enblematikoenei:

  • Abusu-La Peña: Textil Hogar Aguila.
  • Basurtu: Farmacia Josune Ereño.
  • Bilbo Erdia: Minimil.
  • Bilbao La Vieja, San Frantzisko eta Zabala: Ferretería Cerrajería Garpe.
  • Zazpi Kaleak: Sí Quiero Protocolo.
  • Deustu: Reparación Calzados Hnos. Morales.
  • 2. barrutia: Calzados Amorrortu.
  • Hiru Auzo: Modas Pampin – Edurne Etxebarria.
  • Otxarkoaga: Kiosko Karlos.
  • Errekalde: Modas Inés.
  • Santutxu: Confecciones Turín.
  • Txurdinaga: Floristería Gaiarre.
  • Zorrotza: Perfumería Nuria.

SARE SOZIALAK:

  • Bilboko Udalak ematen ditu laguntza horiek, Bilboko 2025 Merkataritza Plan Estrategikoaren barruan, ekintzailetza sustatzea, merkataritza suspertzea eta lokalak optimizatze aldera.

  • Bi dirulaguntzok modu telematikoan izapidetu behar dira, Bilbao Ekintza udal sozietatearen merkataritza-arloaren bidez, comercio@bilbaoekintza.bilbao.eus  helbide elektronikoan.

Bilboko Udalak, Bilboko 2025 Merkataritza Plan Estrategikoaren esparruan, zabalik du epea Bilbo Zaharrean, San Frantziskon eta Zabalan lonja hutsak aktibatzeko dirulaguntzak eskatzeko, bai eta auzo horietako merkataritza-lokalen kanpoko itxura hobetzeko laguntzak eskatzeko ere.

Hutsik dauden lonjak alokatzeko laguntzei dagokienez, Bilbao Ekintzak programa horren lehen deialdia 2022an jarri zuen abian, Zazpi Kaleetan merkataritza suspertzea sustatzeko eta itxitako lonjak mobilizatzeko; lortu zen arrakastaren ondorik, ekimen hori Bilbo Zaharra, San Frantzisko eta Zabala auzoetara zabaltzea erabaki zen, hiru auzo horiek berpiztu eta merkataritza-bizitzaz hornitze aldera.

Hutsik dauden lonjak aktibatzeko aukeratu diren kaleak honako hauek dira: Bailen, Maiatzaren 2a, Castillo Jenerala, Hernani eta Lamana. Dirulaguntzak merkataritza-lokalak alokatzearen eta errentatzaileek alokairua kobratuko dutela bermatzen duten abalak sinatzearen ondoriozko gastuak ordaintzen laguntzen du.

Horrezaz gainera, merkataritza-lokalek sarbide zuzena izan beharko dute bide publikotik, ez dute izan behar ez solairuarte ez soto, eta sarrera nagusia edo merkataritza-frontea lehen aipatu diren kaleetako batekoa izan beharko da.

Eskabide-beharkizunen artean honako hauek nabarmentzen dira: eskatzaileek enpresak sortzeko oinarrizko prestakuntza egina izan behar dute eta/edo negozio-plana egiteko aholkularitza jaso behar dute Bilbao Ekintzaren bidez; bestalde, onuradunak ezin dira merkataritza-lokalaren jabe izan.

Laguntza eskatu ondoren, jarduera ekonomikoen sustatzaileek (enpresa txikiak) Bilbao Ekintzaren prestakuntza eta aholkularitza jaso ahal izango dute, baita kasu bakoitzean finantzaketa-iturririk egokienak identifikatzen eta bilatzen laguntzeko zerbitzu bat ere.

Laguntza horiek 2025eko abenduaren 31ra arte edo aurrekontu-esleipena agortu arte egongo dira indarrean.

Kontsultatu hemen 2024rako Bilbo Zaharrean, San Frantziskon eta Zabalan hutsik dauden lonjak aktibatzeko dirulaguntzei buruzko informazio guztia.

LOKAL ERAKARGARRIAGOAK

Bestalde, Bilbo Zaharra, San Frantzisko eta Zabala auzoetako merkataritza-lokalen kanpoko ikusizko itxura hobetzeko 2024 urterako laguntza-programak honako hau lortu nahi du: beheko solairuetan irekita dauden merkataritza-lokalen kanpoaldea birgaitzea eta hobetzea, merkataritza-irudia hobetzeko eta, horrela, bilbotarrentzako erakargarritasuna handitzeko.

Diruz lagundu daitezkeen jarduketen artean honako hauek nabarmentzen dira: erakusleihoak hobetzea, altzariak eta dekorazioa barne; errotuluak eta kanpoko beste elementu batzuk; kanpoko argiztapena; pertsianak ordezkatzea; igeltserotzako edo arotzeriako obra txikiak eta kanpoko berrikuntzak eta pintura; fatxada birmoldatzea edo berritzea; eta irisgarritasuna hobetzea.

Laguntza hauen onuradunak mikroenpresa edo enpresa txiki izaera duten pertsonak dira, garatzen den jardueraren titularrak eta jarduerak egiteko ardura dutenak, bai eta alokatutako merkataritza-lokalen jabeak ere.

Obrak gauzatzean jasoko diren dirulaguntzen zenbatekoa aurrekontu babesgarriaren % 90 izango da. Dirulaguntza hori ezin izango da, inola ere, 6.000 eurotik gorakoa izan.

Eskabideak obrak hasi baino lehen aurkeztu beharko dira, eta 2025eko abenduaren 30eko 13:30ak arte edo aurrekontua agortu arte aurkeztu ahal izango dira, laguntzak eskabidearen hurrenkeraren arabera emango baitira.

Bi laguntza ekonomiko horiek telematikoki aurkeztu beharko dira, nahitaezko dokumentazioa honako helbide elektroniko honetara bidaliz: comercio@bilbaoekintza.bilbao.eus.

Kontsultatu hemen Bilbo Zaharra, San Frantzisko eta Zabala auzoetako merkataritza-lokalen kanpoko ikusizko itxura hobetzeko 2024ko laguntza-programaren informazio guztia.

SARE SOZIALAK:

  • Bilboko Udalak artearen eta kulturaren aldeko apustua egin du Oinezkoen Artea proiektuaren bidez, zeinak hiriari lotutako 17 artistaren proposamenekin sustatuko baititu Zabalguneko saltokiak.

  • Urrian zehar, artea hiriko kaleetara ateratzeko asmoz apaindu diren 22 erakusleihoz eta 8 edukiontziz osatutako ibilbidea egin ahal izango dute herritarrek.

Bilbok lehen aldiz hartuko du Oinezkoen Artea proiektua, erakusleihoen apainketa artistiko eta kulturaleko ekimena. Zabalgunean garatuko da eta hiriaren erdiguneko 22 saltoki hartuko ditu. Saltoki bakoitzak ikusgai izango ditu Bilbori lotutako bertoko, estatuko eta nazioarteko 17 artista profesionalek sortutako arte-proposamenak, eta Zabalguneko 8 edukiontzi ere apainduko dituzte.

Saltokietako eskulturak eta biniloak urrian ikusi ahal izango dira, eta Eduardo Sourrouille, Ignacio Goitia eta Arantxa Vidal artisten eskutik doako bisita gidatuak egin ahal izango dira urriko ostegunetan, 18:00etatik 20:00etara. Interesdunek helbide elektroniko honen bidez eman dezakete izena: comercio@bilbaoekintza.bilbao.eus.

Bilboko Udalak kulturaren eta artearen alde lan egiteko egin duen apustuaren parte da Oinezkoen Artea. Oraingo honetan, ekimena Zabalguneko merkataritza-establezimenduen errealitatera egokitu da. Saltoki horiek sorkuntza-gune bihurtu dira eta hiriko kaleak artearen bidez herritarren eta merkatarien artean sortzen den loturaren lekuko izan daitezen ahalbidetu da. Gainera, gaur egun obrek eragindako Zabalgune inguruko merkataritza aktibatzeko planaren esparruan kokatzen den ekintza da. Proiektu hau Bilbao Ekintza udal-sozietatearen bitartez gauzatzen da.

Kultur ibilbide honetan parte hartzen duten 22 saltokiak honako hauek dira: Landa kristaldegia, Engel & Volkers, Pinocchio, Moiqut, Esiete Interiorismo, Shimai, Gárate arrandegia, Alonso zapata-denda, Inchaustegui labana-denda, Barbour, El Arratiano/Confituras Goya, Flores Retama, The Closet, Persuade, Lumbreras Aguirre farmazia, Lollypop, B Travel, Falstaff, Bilbao Gandarias loradenda, Alaine Bermejo ile-apaindegia, Cynthia Rodríguez ile-apaindegia eta Asua Berri okindegia. Halaber, biniloz apaindu dira Zabalgune plazaren inguruko zortzi edukiontzi.

Hauek dira beren lanekin 22 erakusleihoak eta 8 edukiontziak apaintzeaz arduratu diren artistak: Marta Zelaia, Ignacio Goitia, Miriam Ocariz, Bernardo Aja, Joaquín Martínez Cano, Mauro Curti, Eduardo Sourrouille, Matxalen Krug, Juan Díaz, Rut Olabarri, Elssie Ansareo, Manuel Álvarez Diestro, Juan Manuel Rodríguez, Lau Rodríguez, Guillermo de Foucault, Bubi Canal eta Begoña Zubero.

Santanderren zazpi urtez hitzordu sendoa izan ondoren, lehen aldiz iritsi da Bilbora merkataritza-jarduera dinamizatzeko proiektu hau, zeinari esker bilbotarren erosketa-esperientziak aurrerapauso bat emango du urrian.

HIRI-MARRAZKIAK ZABALGUNEAN

Gainera, Oinezkoen Artea gertatzen den aldi berean, herritarrek aukera izango dute irailaren 30ean Bilboko Oinezkoen Artearen lehenengo edizioan parte hartu zuten saltokien inguruko kaleetan sortutako hiri-marrazkien erakusketaz gozatzeko Zabalguneko eraikinean. Dibujatolrato Bilboko marrazkilari talde batek osatutako proiektua da. Elkarrekin arte-ariketa bat egiten dute, inguruari balioa emanez. Dibujatolratok Bilboko Oinezkoen Artearekin kolaboratu du, saltokietan egindako esku-hartze artistikoak marraztuz.

SARE SOZIALAK:

  • Juan Mari Aburto, Bilboko Alkatea, izan da bileraren buru eta “hiriko merkataritza hobetzeko irtenbideak bilatzeko hemen bildutako eragile guztiok dugun erantzukizuna” gogorarazi du.

  • Merkataritzako, erakundeetako eta elkarteetako 50 ordezkari baino gehiago bildu dira sei hilean behin egiten den Bilboko Merkataritza Plan Estrategikoa 2025-aren jarraipena egiteko.

Bilboko AlkateaJuan Mari Aburto, izan da Bilboko Merkataritza Foroaren urteko lehen topaketaren buru. Topaketa hau uztailaren 1ean egin da eta bertan urteko lehen seihilekoan hiriko merkataritza-sektoreari buruz garatzen ari diren ekintzen berri eman da. Ekintza hauek Bilboko Merkataritza Plan Estrategikoa 2025-aren barruan garatzen dira.

Bilboko Udaleko arlo batzuetako, Eusko Jaurlaritzako, Bizkaiko Foru Aldundiko, CECOBIko, Merkataritza Ganberako, BilbaoDendak-en bitartez jarduten duen saltoki eta establezimenduen elkarte-ehuneko, Bilboko eskualde-elkarteetako eta auzoetako elkarteetako eta udal-ordezkaritza duten talde politikoetako 50 ordezkaritik gora izan dira sei mahaitan lan egin dutenak merkataritza-ekintzailetzari buruzko hausnarketak partekatuz eta sektoreak etorkizunari begi dituen erronkak modu bateratuan planteatuz.

Eskerrak eman nahi dizkizuet, benetan, sei hilean behin biltzen den foro honetan parte hartzen duzuen alde guztiek emandako erantzunagatik. Gaur hemen gauden guztiok konponbideak bilatzearen erantzukizuna dugu”, esan du Juan Mari Aburto Alkateak. “Eskura ditugun tresna guztiak jarri behar ditugu sektorea hobetzeko eta merkataritza-ekintzailetzaren aldeko apustuarekin jarraitzeko”.

Xabier Ochandianok, Bilboko Udaleko Garapen Ekonomiko, Merkataritza, Turismo eta Enplegu arloko zinegotziak, urteko lehen seihilekoan abian jarri diren ekintzak azaldu ditu. Ekintza hauek Bilboko Merkataritza Plan Estrategikoa 2025-ean sartuta daude, 33 ekintza-ildotan egituratuta eta lau ardatz nagusitan banatuta: hiriaren merkataritza-eredua: hirigintza eta mugikortasun iraunkorra; omnikanalitatea eta modernizazio lehiakorra; Bilbo merkataritza, kultura eta aisialdiko hiri gisa sustatzea; eta lankidetza publiko-pribatua hobetzea.

Bilbon, gure inguruko beste hiri askotan bezala, eraldaketa handia bizi izan da merkataritzaren sektorean. Erronka berri hauei aurre egiteko ikuspegi integrala duen prisma behar da, estrategia berritzaileak, lankidetza eta kontsumitzaileen premia eta lehentasun aldakorrak ulertzea uztartzen dituena. Horregatik guztiagatik Bilboko Udalak, Bilbao Ekintzaren bitartez, jarduera hasten dutenen edo lehendik dauden saltokien merkataritza-ekintzailetza babesten du Bilboko Merkataritza Plan Estrategikoa2025-aren babespean.

SARE SOZIALAK:

  • Grabados y Sellos de Caucho Viuda Santiago SantosLarralde gozotegiaReparación de Calzado Benito eta Ultramarinos Idoia saltokiek jaso dituzte Bilboko Baldosa eta ehun urteak beteta dituzten 66 saltokien historia jasotzen duen oroitzapenezko liburua.

  • Juan Mari Aburto Bilboko Alkateak establezimendu horien etengabeko lana eta ilusioa nabarmendu ditu gaur eguerdian Udaletxeko Arabiar Aretoan egindako ekitaldian, Bilboko historia biziaren parte izaten jarraitu dezaten. Omenaldia “EHUN: Betiko dendak betirako-Comercios de toda la vida y para toda la vida” proiektuaren baitan antolatzen da, zeinaren bitartez ehun urte bete dituzten negozioen ekarpena aitortzen baita, hiriko merkataritzaren tradizioa eta funtsa diren aldetik.

Juan Mari Aburto Bilboko Alkatea hiribilduan ehun urte beteak dituzten beste lau saltoki omentzeko aintzatespen-ekitaldiaren buru izan da gaur eguerdian. Hiri osoaren izenean, herritar guztien egunerokotasunaren parte diren lau establezimendu historikori egindako omenaldi berezia izan daGrabados y Sellos de Caucho Viuda Santiago Santos, Larralde gozotegia, Reparación de Calzado Benito eta Ultramarinos IdoiaIbaiondo eta Errekalde barrutietan kokatuta daudenak, Bilboko gainerako ehun urteko 62 establezimenduekin bat egin dute.

“Zuen lanari, kemenari, iraunkortasunari eta ilusioari esker, Bilboko historia biziaren parte izaten jarraitu ahal izan duzue. Horregatik, eskertu, zoriondu eta omendu nahi zaituztegu bilbotar guztion izenean, iraganean eta orainaldian izan duzuen iraunkortasunagatik, baina baita gure hiriaren etorkizunari egingo diozuen ekarpenagatik ere”, esan die Juan Mari Aburto Alkateak aintzatespen-ekitaldian.

Bilboko Udalean argi daukagu merkataritza-jarduera gure funtsetako bat dela, eta jakin badakigu ehun urtetik gorako saltokiak izatera iristeko belaunaldiz belaunaldi egin behar izan duzuen ahalegina sekulakoa izan dela, eta garai berrietara egokitu behar izan duzuela. Zaindu egin nahi zaituztegu, gure eredua zaretelako. Eta gure hirian ehun urtetik gorako saltoki gehiago izaten jarraitzeko, herritarrak gonbidatzen ditugu zuen moduko establezimenduetan kontsumitzera, horiek baitira gure auzoen benetako aberastasuna”, esan du amaitzeko Alkateak.

Gaurko ekitaldian, ehun urte beteak dituzten lau establezimendu berrietako ordezkariek, José Luis Crespo (Grabados y Sellos de Caucho Viuda Santiago Santos), Fonsi Díaz (Larralde Gozotegia), Olga Benito (Reparación de calzado Benito) eta Idoia Mendieta (Ultramarinos Idoia)  oroitzapenezko Bilboko Baldosa bat jaso dute Juan Mari Aburto Alkatearen eta Xabier Ochandiano Garapen Ekonomiko, Merkataritza, Turismo eta Enplegu Saileko zinegotziaren eskutik, zeina saltokian ikusgai jarri ahal izango duten.

Bilboko Baldosarekin batera, hirian ehun urteak bete dituzten negozio guztien historia jasotzen duen liburu bat ere entregatu zaie.

‘EHUN’ PROIEKTUA

“EHUN: Betiko dendak betirako – Comercios de toda la vida y para toda la vida” proiektuaren baitan egindako ekitaldi bat izan da. Horren bidez, Bilboko Udalak, Bilbao Ekintza udal-sozietatearen bitartez, ehun urte beteak dituzten negozioen irudia sendotu nahi dubai eta horien iraupena eta etorkizuna bermatu ere. Horretarako, aholkularitza-ekintza batzuk eskaintzen ditu, eta turismo-ikono gisa sustatzen ditu.

Ehun urte beteak dituzten saltokiak dira 90 urte baino gehiagoko merkataritza-jarduerak, kokapena aldatu arren belaunaldiz belaunaldi edo langileen artean eskualdatu direnak eta saltzen duten produktu-mota edo lan egiteko modua mantendu dituztenak. Farmaziak, elikagaien saltokiak, estankoak, loteria-negozioak, moda-dendak… daude zerrenda historiko honetan, non ehun urte beteak dituzten beste lau saltoki gehitu diren oraingoan, guztira 66 saltoki izanik:

GRABADOS Y SELLOS DE CAUCHO VIUDA DE SANTIAGO SANTOS

José Luis Crespok osabarengandik, Santiago Santos, eta aitarengandik, Ireneo Crespo, hartu zuen oinordetzan grabatuen eta arrantza-, ehiza- eta arma-artikuluen negozioa, 1894an sortua Foruen kalean. Aita oso gaztetatik hasi zen negozioan eta horren lekualdatzea bizi zuen, 30eko hamarkadan, gaur egun duen kokapenera lekualdatu zenean, Askao kalera. Kautxuzko zigiluak egiten lehenengoak izan ziren Bilbon. Aldaketa handia Gerra Zibilean zehar iritsi zitzaien, gerrak negozioaren porrota ekarri baitzuen, lokala birrindu eta Eibarren egiten ziren armak desagertu ostean. Harrezkero, grabatuen negozioan bakarrik dihardute. José Luis Crespo aitarekin lanean hasi zen 1964an, eta duela hamar urtetatik, semea, Josetxu, arduratzen da negozioaz. Orain, negozioa mekanizatuagoa eta digitalizatuagoa da.

LARRALDE GOZOTEGIA

Hasiera batean La Esperanza izena zuen establezimendu hau 1910ean fundatu zuen Mari Luzek, Larralde anai-arreben amonak. Gaur egun gozotegian lanean diharduen Fonsi 1977an hasi zen bertan lanean. Mandatari gisa hasi zen lanean eta hainbat lanpostu izan zituen, Mari Luzek saltoki berezi honekin geratzeko aukera eskaini zion arte. Ez zen aldatu establezimenduaren izena; hori horrela, Larralde familiak bere presentzia mantentzen jarraitu du, bai eta bere jatorriaren esentzia ere. Negozio mitiko eta gozoarekiko maitasunak eta lanean duten iraunkortasunak lan handia izatea ekarri dute; bertan beren ohiko pastelak eta txurro eta txokolate ospetsuak eskaintzen dituzte.

REPARACIÓN DE CALZADO BENITO

1930ean, Antonio Benitok bere lehenengo lokala ireki zuen San Mames zumarkaleko atari txiki batean. Hain leku txikia non, bere seme Valerianok lanbidea ikas zezan, lagun batengana bidali behar izan baitzuen. 1950ean, Autonomiako 9. zenbakira lekualdatu zuten, eta bertan oinetakoak konpontzen jarraitzen dute. Familiaren negozio honetan oso zeregin garrantzitsua izan du Asunek, Valerianoren emazteak, urte askotako lana egin baitzuen berarekin, eta tindagaiez eta makinaz arduratu zen. Gaur egun, Roberto eta Olga seme-alabek jarraitzen dute; gazteak zirenean ikasi zuten lanbidea. Negozio zahar bat, tradizioarekin, zeinean oraindik zapatak osorik egiten zituen aitona gogoratzen baitute, edo gerraostean sandaliak pneumatikoekin eta sokekin egiten zituztenean.

ULTRAMARINOS IDOIA

1902an sortu zen. Dorotea Aparicio, Idoiaren amona, izan zen janari-denda negozio hau abiarazi zuena, eta gero Belen, Idoiaren ama, izan zen arduraduna. Gaur egun, janari-dendak Urazurrutiako bizilagunei zerbitzua eskaintzen jarraitzen du. Lokal horretan bizi ziren Idoiaren amona eta ama, eta espazio txiki bat utzi zuten dendarako. Gogoratzen dutenez, dendan babarrun-paketeak eta txitxirio-paketeak egin dituzte, besteak beste. Gaur egun, Idoiak bere seme Jonekin partekatzen du negozioa. Etengabeko zerbitzua eskaintzen dute 09:00etatik 21:00etara. Egunero beren bezeroen eskariari erantzuten dioten hautaturiko produktuak erosten dizkiete beren hornitzaileei. Gertutasuna, zerbitzua eta kalitatea saltokiaren bereizgarriak dira. Gaur egun, dendak bere sustraiei eusten die, eta alboko atarira ematen zuen ate zaharra izaten jarraitzen du.

EHUN liburua deskargatzeko esteka:

https://www.bilbaoekintza.eus/eu/merkataritza/bilboko-udalako-omenaldia-bilboko-ehun-urtetik-gorako-dendei

SARE SOZIALAK: